Ya Allah YA Tuhanku, Sangat KAsihan Anak-anak Kecil ini

Posted by Ciklinn Hasib.



 TAkde apa yg dapat Ciklinn Ungkapkan.... 
terasa sangat-sangat sebak melihat gambar ini...
Bagaimana kalau anak aku ditempat ni.... 
Ya Allah....jadikanlah Malaysia Subur Aman dan MAkmur Amin...


 Sangat tersentuh bukan gambar di bawah???
melihat kanak-kanak melihat benda yg mereka sangat suka... iaitu GUla-gula
 Terlihat di wajah mereka keinginan untuk merasa Gula yg cantik itu...
Tapi mereka memang tidak akan memilikinya....

 Sedih sedih dan teramat sedih melihat gambar penderitaan anak-anak ini









Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Perumpamaan orang-orang yang membelanjakan harta mereka (bersedekah) pada jalan Allah laksana sebiji (benih) yang tumbuh menjadi tujuh tangkai, setiap tangkai ada seratus biji. Dan Allah akan melipatgandakan ganjaran-Nya kepada siapa yang disukai-Nya dan Tuhan itu Maha Luas pemberian-Nya dan Maha Mengetahui." ( Al Baqarah : 261 )

Ayat di atas membuktikan kepada kita kelebihan bersedekah pada jalan Allah SWT. Allah SWT telah mengumpamakan pemberian (sedekah) itu seperti sebiji benih yang akan tumbuh menjadi tujuh tangkai dan setiap tangkai itu pula ada seratus biji.

Kekayaan dan kemiskinan adalah merupakan suatu ujian ke atas diri manusia. Orang yang kaya jika tidak dipandu dengan iman, pasti harta kekayaannya menjadikan dirinya binasa. Orang miskin pula, jika tidak bersabar akan ujian yang menimpa atas dirinya, pasti banyak pula kejahatan-kejahatan yang dilakukan. Contohnya mencuri, merompak dan sebagainya akibat dari desakan hidup. Oleh sebeb itulah Islam menggalakkan umatnya bersedekah. Lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadan yang penuh keberkatan untuk membantu golongan miskin.

Bersedekah juga merupakan tanda keimanan seseorang Islam kepada Allah SWT kerana dengan bersedekah akan dapat mewujudkan sifat belas kasihan, berkasih sayang dan juga tolong-menolong antara orang kaya dengan orang miskin. Dengan jalan bersedekah, sekurang-kurangnya akan mengingatkan orang kaya tentang kesusahan dan akan dapat menggembirakan hati orang miskin. Akhirnya akan wujud suasana kasih sayang, belas kasihan dan tolong-menolong. Orang kaya dan miskin pula akan saling mendoakan bagi kebaikan antara mereka.

Imam Nawawi mengatakan bukti kukuhnya iman ialah dengan bersedekah kerana biasanya orang munafik boleh bersembahyang, tetapi tidak mudah untuk bersedekah.

Islam bukan sahaja mendorong umatnya bersedekah dalam bentuk harta benda, namun sedekah juga dikira dengan melakukan segala perkara kebaikan kepada sesama manusia. Walau bagaimanapun amalan banyak bersedekah dengan harta benda terutama dalam bulan Ramadan sangatlah dituntut. Di dalam Islam amalan bersedekah yang digalakkan seperti berikut;

1. Senyuman - yang ikhlas yang diberikan untuk orang lain merupakan sedekah. Dengan senyuman, kita dapat merapatkan ukhuwah dan kasih sayang serta menggembirakan hati saudara kita.

2. Amar makruf dan nahi mungkar - Berpesan-pesan dengan kebaikan dan mencegah berlakunya kemungkaran merupakan satu sedekah. Keadaan ini boleh diertikan sebagai menyelamatkan saudara kita dari azab neraka.

3. Menyelesaikan masalah orang lain - Dalam hadis Rasulullah SAW ada menyatakan bahawa menunjukkan jalan kepada orang yang sesat merupakan sedekah. Sekiranya kita menyelesaikan kesusahan dan melepaskan saudara kita daripada kesempitan maka perbuatan kita itu dikira sebagai sedekah.

4. Membuang sesuatu yang menghalang di jalan laluan - Membuang benda-benda yang berbahaya dan menghalang serta mengganggu perjalanan seperti duri, kaca, kayu, dan sebagainya juga merupakan sedekah.

5. Memberikan khidmat - Sedekah juga dapat dilakukan dengan menolong orang yang memerlukan pertolongan dengan memberikan bantuan tenaga atau perkhidmatan.

Pemberi sedekah hendaklah benar-benar ikhlas terhadap pemberiannya. Ianya bukan untuk dibalas atau dipuji. Sebaliknya apa yang diberi hanyalah untuk mendapat pahala dan ganjaran daripada Allah SWT. Juga tidak dibenarkan mengunkit-ungkit terhadap pemberian tersebut. Sekiranya diungkit maka sedekahnya itu tidak mendapat apa-apa ganjaran pahala daripada Allah SWT.

This entry was posted in , .

Leave a reply