Resepi Ayam Percik Mek Siti Khadijah

Posted by Ciklinn Hasib.








Bahan A- Untuk Perap ayam

Seekor ayam di potong 4

1 sudu sos tiram
* 1 biji bawang besar
* 3 bawang putih
* seinci halia
* 2 btg serai
* sedikit kunyit hidup
blend halus semua yg bertanda *

Perap ayam dengan garam, sos tiram dan semua yg diblend tadi
Ciklinn perap malam... so lagi umpphh!!!! bila di bako nanti


Bahan B- Untuk kuah ayam

* 2 biji bawang besar
* 5 bawang putih
* seinci halia
* 2 btg serai
* sedikit kunyit hidup
*sikit belacan goreng-ciklinn x letak
(blend halus semua yg bertanda *)
- 2 sudu Cili blend - nak pedas leh tambah lagi
- Garam  dan gula secukup rasa......
- Sikit air asam jawa (ciklinn guna yg adabi tu dlm 1 sudu kecil)
- 1 kotak kecil santan
- 1/2 cwn air di campo sikit tepung jagung (utk kuah yg cantik berkilat)

tumis bahan bertanda * dan cili blend.. hingga wangi...
kemudian masukkan santan pekat...
bila dah agak naik minyak tu baru letak kan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa..
akhir sekali masukkan air... dan tumis sampai berminyak...


Bila ayam siap dibakar.. curahkan kuah ni atas ayam.... masa bakar tu  boleh letak sikit2 kuah ni atas ayam... lagi sedap...

ok... selamat mencuba yer... mmg sedap... anak2 ciklinn siap suh simpan kuah ayam ni.. nak mkn dengan roti hihihihi.....

makanya lepas ni kena doublekan sukatan utk kuah ayam......

terima kasih yer CT.... bg aku resepi ni...
semoga Allah permudahkan lagi urusan seharian dan dibukakan seluas2nya pintu rezeki Tie...


Posted in , , | Leave a comment | Share On: Facebook, Twitter | Tags: , ,

petua halau lalat

Posted by Ciklinn Hasib.

Meh ni harini 

One comment | Share On: Facebook, Twitter |

Khasiat Madu untuk kesuburan

Posted by Ciklinn Hasib.

♥ Madu untuk kesuburan ♥





Sesiapa pun pasti tidak ingin mengalami kemandulan. Mandul boleh menjadi salah satu penyebab retaknya hubungan antara suami isteri. Perubatan bangsa Yunani dan Ayurveda telah menggunakan madu selama bertahun-tahun untuk menguatkan semen, khususnya bagi para lelaki.

Perlu kita ketahui bahawa dua sudu makan madu yang diminum secara teratur sebelum tidur, memberikan kesan yang baik bagi kesuburan. Wanita di Jepun, China dan Asia Timur yang mengalami kesukaran untuk hamil dan ingin menguatkan rahimnya, sudah terbiasa mengamalkan serbuk kayu manis sejak berabad-abad yang lalu.

Kaum wanita yang sukar hamil sebaiknya melakukan langkah-langkah yang tepat. Lakukan dengan sekerap mungkin iaitu menyapukan madu dan sesudu teh serbuk kayu manis pada gusi. Kayu manis akan bercampur dengan air liur dan akan ikut masuk ke dalam tubuh. Pada masa dahulu, terdapat pasangan suami isteri dari Maryland yang menikah selama 14 tahun. Namun mereka masih belum juga mempunyai keturunan. Mereka pun mula makan madu dan kayu manis secara rutin dan teratur. Akhirnya si isteri hamil, bahkan melahirkan anak kembar sekaligus.

Berikut ialah bahan-bahan dan cara membuatnya.

a.   Bahan-Bahan
-          Madu asli – 2 sudu makan
-          Serbuk kayu manis – 1 sudu teh

b.   Cara membuat dan Penggunaannya
-          Minumlah madu yang dicampur dengan kayu manis sebelum tidur secara teratur.


Wallahua’lam. InsyaALLAH.

                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Menurut beberapa ahli nutrisi, madu memang dapat meningkatkan kemampuan seksual dan kesuburan. Di sini, madu akan merangsang ovarium untuk berovulasi (melepaskan sel telur) dan mempersiapkan rahim untuk segera hamil.

Clive Brockdorff dan istrinya Susan Fletcher yang merupakan pasangan konsultan nutrisi dan ahli Apitherapy (terapi dengan menggunakan madu dan lebah madu) di Amerika Serikat menjamin bahwa dalam 2 hingga 3 bulan, seorang wanita yang diterapi dengan madu akan bisa segera hamil.

Susan memaparkan mengenai manfaat madu bagi kesuburan, yaitu sebagai berikut.

Mengembalikan dan memudakan kelenjar seksual. Baik kelenjar seksual wanita maupun pria. Hal ini karena zat yang terkandung di dalam madu akan merangsang dan memelihara sistem reproduksi ke arah yang lebih baik.

♦ Meningkatkan stamina dan daya tahan seksual.
♦ Meningkatkan kemampuan seksual yang disebabkan kelainan prostat.
♦ Meningkatkan fungsi ovarium dan kualitas sel telur.
♦ Mengurangi gejala yang berhubungan dengan PMS (Pre-Menstrual Syndrome).

Dalam suatu penelitian modern lain disebutkan juga bahwa penggunaan madu ternyata memang mampu meningkatkan kualitas sistem reproduksi ke arah yang lebih baik (bagi pria dan wanita). Ini artinya, kemampuan untuk bisa segera hamil memang bisa ditingkatkan dengan konsumsi madu. Anda tak sabar untuk segera memiliki anak? Konsumsilah madu secara teratur!

“Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan”. (QS An- Nahl: 69).

Sumber : Anneahira.com


Posted in , , | Leave a comment | Share On: Facebook, Twitter | Tags: , ,