~~nahhhhhh heavennnn~~

Posted by Ciklinn Hasib.

ha oleh sbb mlm tadi ada MU lawan barcelona...makanya kenalah buat mkn2 skitkan.... hehehhehee mcm biasa sesi menambah lemak yg hilang dek senaman tadi..... huargh huargh huargh (bygkan kol 1pagi okey melantak kek ni)



huaaaaaaaaaaaaa MU kalah.......



aku mmg dah lama simpan resepi kek coklat ni....... tapi sbb malas nak mengukus makanya resepi simpan jerlah dlm buku....... mlm tadi aliff request nak makan kek.... makanya aku dgn semangat keibuaan nya terus buatkan kek dier (mihahaha poyokan ayat aku, saja nak menunujuk yg aku kdg2 rajin gak)....... Oven kat umah ni sejak jatuh hari tu sudah tunjukkan kesengalan nyer sikit..... nak tak nak aku kenalah kukus kek tu.....



cari2 balik resepi jumpalah resepi yg diperkatakan ramai atas kesedapannyer.............. aku pun trylah buat................... hasilllllll nyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr YA ALLAH sedap gilerrr beb....... TQ pada tuan punyer resepi...



ha korang tgok moist habis kan.... seriussssss heavennnnn bangettt lor..... dari sepotong nak dua potong dari dua nak tiga... dari tiga nak empat lor....

abaikan toping aku yg cair tu... hahahha tak sabar duk panas2 terus ku tuang

ni resepi dia......



KEK COKLAT KUKUS ZAIIMA



Bahan A

1 cawan serbuk koko

1 cawan susu cair

1 cawan minyak masak/mentega cair

1 cawan gula castor

1/2 cawan susu pekat manis



Bahan B

1 1/4 cawan tepung gandum

1 sudu teh soda bicarbonate

1 sudu teh serbuk penaik

(ni tadi aku tukar pada tepung naik sendirik tu )

Bahan C

3 biji telur



Semua bahan A dimasukkan ke dalam periuk dan dipanaskan sebentar sehingga gula larut. Tutup dan sejukkan bahan ini.



Pukul bahan C hingga kembang. Masukkan ke dalam bahan A. Kaup balik hingga bahan C bercampur serata dengan bahan A.



Tepung gandum + soda + serbuk penaik dicampur dan diayak. Kemudian sedikit demi sedikit masukkan ke dalam adunan coklat tadi sambil dikaupbalikkan hingga serata.



Tutup bekas kek dengan aluminium foil - untuk mengelakkan air dari menitik ke atas permukaan kek. Kukus selama 1 jam @ sehingga kek masak.





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



aliff masih demam...... asal mlm jer panasss.... siang okey jer gi sekolah semua... aliff sgt suka dgn selimut bunger2 ni... lawaklak rasanya...

godek2 jumpa gamabr lama ni..... rasa mcm comellak anak aku masa nie.... hahahahaha









45 Responses to ~~nahhhhhh heavennnn~~

  1. oit oit .. ni kejadah nye nih .. kul 1 pg bantai kek plak tu ..
    nape ko x anto kat aku hah .. aku sure leh abis kan .. heheheheheh

    * haah MU kalohhh 2-0

    ReplyDelete
  2. sian nya aliff..semoga alif cepat sembuh tau ..

    ReplyDelete
  3. kahhh..berdekah dekah MU kalah..kahhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  4. aku nak buat jugak lah.....sedappp tengok kek tu....

    ReplyDelete
  5. budak2 mmg kan
    klu demam siang elok mlm2 dia panas...

    ReplyDelete
  6. aku pun skang ni teringin nak makan kek coklat...td pegi survey tak de pulak..dah abih stok kek cokelat idaman kalbu..hehe...nampak lam gambar tu lagi la buat aku gila sementara..

    ReplyDelete
  7. MU kalah eh...ketinggalan aku.berbaloi-baloi laki aku tak bangun tengah malam semalam hahahaaa meh sepotong kek tu...eiiii moistnyeeeeee bagi sekali ngan takasima ko tu ye...heheheeee

    ReplyDelete
  8. Linn.. sedap gile nampak nyer... pos skit... whakakaka... hmm rajin ko erk.. aku rasa kukus nyer lagi sedap kalo choc moist ni... hmm menarik giler ko punya cake tau...
    sian nyer aliff still demam lagi.. semlm ko tgk bola ker? aku tgk.. BARCA menang... hehehehe

    ReplyDelete
  9. amboi rajinnyer wat kek.. meh cmpak kt sini sebijik.. peberet aku choc cake nih.. nak2 yg kukus nyer.. mmg dap kan..

    ReplyDelete
  10. laaa lg sorang entry cake..
    ni yg buat semangat membuak2 nk buat cake weekend ni..

    hehhe sian kan MU kalah. sure laki aku stress...

    ReplyDelete
  11. ooo inilah kek yang linn buat tu yea masa dok komen entry akak hari tu yea....mmg heaven kan...sedap kek coklat nie....Akak kalo wat kek mmg suka kukus sbb dia lagi moist...

    ReplyDelete
  12. moistnye cake tu..aku sker yg moist2 ni...klau aku bukan setakat dua potong ..satu kek tu pun aku leh abiskan..hehe

    ReplyDelete
  13. cik linn pos kat sini cikit....DAMANSARA.....haa.haaaa

    ReplyDelete
  14. nak sikit kek tu...adoiiii

    ReplyDelete
  15. makan di waktu awal pagi i.e 1 am mmg best..pulak tu kek coklat kukus panas2..yummm

    MU kalah ke? hmmm

    semoga aliff cepat sembuh...rajin makan ubat tau..

    ReplyDelete
  16. cik linnnn..........pos kat sini cikit!!!!DAMNSARAheee.heeeeee

    ReplyDelete
  17. sedapnyer kek tuh..menggoda btul laa..
    tak penah lagi buat yg zaima nih..nnt nak buat gak laa..
    suatu masa nnt laa..biler oven ku dah dibaik pulih..wahahaha..

    ReplyDelete
  18. wah sangat enak itu kek coklat boleh kasi sikit tak???(wah muka tarak malu betul hahahaha)

    peminat bola jugaklah ni ye hehehehe.......

    ReplyDelete
  19. wah nampak menyelerakan lak kek tu...

    aliff demam yer..ok ker berselimut mcm tu...takut suhu dia makin naik lak nanti

    ReplyDelete
  20. sedap nya kek cekelat ittew!!! linn tlg pos kat akak sikit buley? nk buat sgt² kemalasan. hehehe
    aliff demam lg? aisey man... dh bwk p jumpa paed ker linn? niece akak baru ni mcm tu lh. mlm ja bdn pasan. p check kt spital terus kena warded. jgn biar lama² linn

    ReplyDelete
  21. aduh kak, aku terliur tgk kek tu kak...mmg nampak moist die kak...nak ar kak sepotong...seb baik aku tak ngandung tau, kalo tak sure aku suruh gak ko buat tuk aku heheheheeh.....

    alah kak ko kan ade en takasima tu, ape lagi , pas makan septong ko lari le 1km, kalo makan 2 potong lari laa 2km he he he he

    ReplyDelete
  22. terliur tgk kek ko lin bg sini skit bkn jauh pon..

    ReplyDelete
  23. menariknye kek coklet ni..nak wat gak la..

    ReplyDelete
  24. ciklinn ni saje tau letak gambar kek coklat tu...dah terliur dah ni...kalau bakar boleh tak? takde pengukus la kat rumah...

    husband wanie seronok giler MU kalah..hehehe...

    ReplyDelete
  25. Tak sia2 aku tgk bola mlm td pslnyer...MU KALAH!! hua...hua...hua go BARCA go wakakakka

    Ila ni mmg selalu buat kek ceklat, sbb AFIQ mmg la peminat setia kek ceklat ibunyer ni...lantas kerana itu ila jual tepung kek coklat tu...semua tu Ila yg adun sendiri...

    Sape yg rs kurang rajin nak bancuh2 bagai.... leh la beli kat kita..hanya RM6 free cooking ceklat....eh ter iklan la pulak wakakaka

    ReplyDelete
  26. ya ya yaaaaa...kek zaima ni memang sedap. akak pernah buat jugak..emmm memang menjadi dan sedap sangat...save kalau buat sendiri kan ciklinn.

    re : seronok linn g zoo ari tuh..lagi pun gi ramai-ramaikan..jadi havoc...akak sementara masih berdua ni jenjalanlah mana suka nanti susah plak...hihihihi

    ReplyDelete
  27. salam leen..payahlah nak kurus..tengah pagi buta..kamu makan kek..

    jangan sekejap aje semangat nak lari dalam rumah..nanti berat tak turun tau..rugilah cik hb beli mahal-mahal..

    ReplyDelete
  28. mmg mabelessss... no wonder la lepas satu satu... dah macam sahur plak eh.. hahaha

    ReplyDelete
  29. wahhh smangat ko tgk bola ek linn tapi ko mmg kless la linn, rajin giler ko ni wat kek malam2 buta.. nnt wat kan aku satu ek linn ihiksss

    ReplyDelete
  30. huhuuu..bile ler kak farah nak rajin cam linn yea...
    tp kan linn
    tul tuh..
    rajin tuh...kalau datang....memang rajin gilo!
    kalau mai malas...makan pon rasa malas..

    hehhehe
    kami kalau anak demam
    bukak semua baju...just pakai kan pampers...and halakan kipas ke arah diorg...
    baru x jd sawan...biarkan dia tetido camtu jer...

    ReplyDelete
  31. waaaa sedapnye kek.. lynn akak nak sikit nyum nyum terliur nie

    semoga aliff cepat sembuh..

    ReplyDelete
  32. akak pun danish demam linn..akak kalo danish demam mmg risau sesangat..dia tu ada tonsil.. kalo demam tonsil leh tutup tekak dia.. so mlm td papa dia sambil tgk bula..jaga danish sekali...tuam badan dia ngan air sejuk...lekap2 towel..hr ni x p skool... mlm nie pun demam lg tu... kalo sampai sabtu duk demam lg..kami bw p pakar plak.. tkt gakkan..

    ReplyDelete
  33. eh lupa..kek tu mmg tampak sodap bangget linn weii..meh sepirings...

    ReplyDelete
  34. terujanya tgk kek tu...ehehhe

    ReplyDelete
  35. salam lynn

    waaaaaa best banggat nampak choc moist tuh ...

    ReplyDelete
  36. anak2 sy pon slalu mtk sy buatkan kek coklat neh.. mmg diaorg suke benor.. klu wat kek coklat nih, sy suke kukus... sebiji kek tu kjap je abis..

    sian aliff (nama mcm anak sy... moga cpat smbuh..

    ReplyDelete
  37. kalau tgk resepi ni lebih kurang dgn yg akak guna..mmg kek ni sedap banget..tu yg customer akak suka...hehehe...

    linn..peminat MU ya??? tulah..hubby akak pun...frust dia... :(

    ReplyDelete
  38. aku pelik nie
    apsal laki aku tak berumah tangga dpn tv erk malam tadi...dia x tahu ada game ker...confuse confuse...

    aku tak campur bab2 bola nie kak..he he he...

    uiii...lamanyer aku tak buat kek coklat kukus...resepi pun dah lupa kak....aku copy paste resepi ko je lah yerk...

    kak.....semlm aku gi takashima...pergh....terguda aku nengok treadmill yg mcm ko nyer tu kak....tp harganyer....umakaiiiii...mahal ooooo

    re : kak...please VOTE for batrice yerk.....toddler super model contest...zana dah up entry kat blog..pleeaaassseeeeee

    ReplyDelete
  39. amboi2.. kemain ko lagi ya.. siap buat kek tu..

    ReplyDelete
  40. wa...sedapnyer..nak sikit2 la aunty..leh la.. hadzeq nak ghase jerk... :D

    ReplyDelete
  41. Wah tgkkk gmbo jer npk meg heavennnn huhu..
    Cinnya dak tue dmam yea..dh ok lum linn

    ReplyDelete
  42. siannye aliff...
    dah ok ke dier kak?

    ReplyDelete
  43. dapnya kek..

    alahai cian aliff.. smga cpt sembuh k..

    ReplyDelete
  44. nk bt topingnya camner plak?
    klu tutp bekas ngan aluminium foil... kek tu xnaik lg ke n kompom x melekat kat aluminium foil tu ker?

    ReplyDelete